DE PRIJZEN VAN PARFUM
waarom is parfum zo duur?

Parfum uit de parfumerie is erg duur. Voor een flesje van een willekeurig merk betaal je al snel 60 á 70 euro. Voor dit bedrag krijg je slechts een au de toilette. Waarom is parfum zo duur en wat kost parfum nu werkelijk? Lees het stukje hieronder en bekijk het filmpje
Parfum is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Iedereen gebruikt het. Snel wat sprayen voor een verjaardag of vergadering is heel normaal. Parfum is een luxe product geworden. Wanneer je lekker ruikt creëer je een eigen identiteit en voel je je vaak zelfverzekerd. Waar we vaak niet over nadenken is het feit dat er ontzettend veel geld in de parfumindustrie omgaat. In veel parfum reclames spelen bekende sterren. Brad Pitt is een bekende ster die miljoenen heeft verdiend met het spelen in parfumreclames. De klant wil graag voor deze luxe betalen. Hoe meer je voor het flesje parfum betaald hoe meer er een gevoel van luxe ontstaat. Dit is vreemd maar waar, maar wat betalen we nu daadwerkelijk bij een flesje parfum? En moet parfum echt zo ontzettend duur zijn? Zijn alle goedkope parfums minder goed?
Hier links naast deze tekst zie je een samenvatting van het televisie programma ' De Rekenkamer'. Ze hebben onderzocht wat de inhoud van een flesje parfum daadwerkelijk kost. De uitkomst is verbazingwekkend. Ze onderzoeken de parfumolie en de kosten van het flesje. Ze komen uit op een totaal bedrag van €7,13. Hier betalen we in de winkel €70,- voor. Waar gaat dan de rest van het geld naar toe? Reclamecampagnes is het goede antwoord. Daarnaast zijn er verschillende tussenschakels die geld moeten verdienen ( de winkels bijvoorbeeld) en natuurlijk houdt het merk zelf ook nog een winstmarge over.
Er zijn ook merken die het anders aanpakken. Zij brengen de producten op de markt via de methode van mond tot mond reclame. Het is aangetoond dat deze vorm van reclame vele malen beter werkt dan andere reclamevormen. Objectieve positieve berichten die jij van bijvoorbeeld bekenden hoort, hebben veel meer effect dan een advertentie in de krant of een commercial op televisie. Deze vorm van gratis marketing maakt het mogelijk om de producten goedkoop in de markt te zetten, terwijl de kwaliteit van de producten veelal van hoge kwaliteit zijn. Goedkope parfums voor een hoge kwaliteit dus.